Ako je tema ljudska prava i slobode i službe bezbednosti, pa mi nemamo službe bezbednosti, u našoj zemlji ne postoje. Poslednja je ugašena 2007. ili 2006. godine u Ministarstvu spoljnih poslova. Imamo Agenciju za bezbednost. Nije to samo terminološki, nemoj te se ljutiti. Kada pričamo o tome onda nemojte u javnost da izađemo sa službama bezbednosti kada one ne postoje i ovi na koje ste se odnosili, nemaju pojma šta kažu. Ima jedna izreka da mnogo ljudi malo zna, a malo ljudi mnogo zna. Na nesreću tih kojih ima malo, a puno znaju, oni nemaju šanse šanse da izađu u javnost i da se pojavljuju u medijima.
Ne mislim nikoga ovde da optužim, ja poštujem kada izađe neki čovek i daje svoje analitičko mišljenje o nekom događaju, o nekoj akciji. Jedan deo tih ljudi koji se pojavljuje, osim osnovnog obrazovanja, srednjeg, nema mnogo iznad toga. Zamislite koja je edukacija čitaoca novina, gledaoca televizije, kada se pojavi neko takav i daje svoju analitiku vezanu za neki događaj. To isto unosi minuse u edukaciji ljudi da znaju šta je to bezbednost. Ne bih želeo da se naljuti neko od mojih kolega uvaženih. Pojam sektora bezbednosti je uži pojam, to je deo neke kompanije. Mi imamo sistem bezbednosti i problem nije da se Parlament bavi sektorom bezbednosti, nego sistemom bezbednosti. Tu je sve od predsednika do nevladinog sektora. Dajte da te stvari rešimo na jednom stručnom nivou, a ne tako ga neko naziva napolju pa ga mi tako nazivamo u zemlji.
httpv://www.youtube.com/watch?v=GEwmxlXXzg8
Najveći deo diskusije svodi na policijske poslove, ono što neko kaže su policijski poslovi, ne bezbednosni poslovi. Ne hapse mnogo pripadnici agencija, BIA i ostali, policija hapsi. Ako je neki problem, dajte da vidimo taj detalj, ja sam shvatio da je tema ovde agencije za bezbednost, koje mi imamo tri. Uvažavam kolega Mijalkovski da imamo dve, jedna je obaveštajna. Imali smo studijsku posetu pre dve nedelje u BIA, pre toga u VOA. Nisu ljudi u tim agencijama problem. Ljudi savesno svoj posao obavljaju. Najveći deo akcija koji se vodi na osnovu dojava, prijava, informatora, doušnika, saradnika, tako to sve polazi. Kako to sve može da se reši? Sankcijama, krivičnim gonjenjem onih ljudi u tom lancu kada sud oslobodi nekoga.
Nije dovoljna materijalna naknada za bol, patnju čoveka, porodice, dece. Potrebna je sankcija u tom lancu kada pođe dojava, informacija, pa dođe do suda, pa sud proglasi nevinim. Ti ljudi, gde su oni bili? Zakon to mora da reši. Sankcija je za ljude i to će uneti samocenzuru i samokontrolu ljudi koji obavljaju te poslove. Nema zemlje u svetu u kojoj ne postoje bezbednosne agencije, tako i kod nas. Što god više pričamo o agencijama one dobijaju na značaju i povlače se ko puž u ljušturu. Ta čuvena tehnika, prisluškivanje je tehnika, praćenje je tehnika, to nije tajno. To se nazivaju tajni metodi, ali to je javna stvar. Žena muža tajno prati i gleda mu listing, kada uveče spava, na mobilnom telefonu, pa i to zakon mora da reši u pitanju prava muža prema ženi. Problem je da li se ta stvar može zloupotrebiti i ko? Imate praksu u kojoj sudija potpisuje telefonske brojeve bez imena. To pitanje zakon mora da reši.
Sankcije za ono što se u zakonu sankcioniše. Vi ste kazali gospodine Šabiću da je sad ovaj poslednji sastanak Odbora bio na nekom višem nivou. Ne znam da li znate da je jedan deo poslanika konsultovao nas vezano za taj detalj i to je za poštovanje. Nemojte misliti da mi ne uvažavamo taj detalj. Prvi put se desilo da neko od poslanika pita koja mu je uloga i taj sastanak je bio tako pozitivan. Zamislite poslanika koji, uz dužno poštovanje estradnih umetnika ili zaposlenih u vrtiću, dobije Izveštaj o radu Agencija, šta taj zna? Još kažu – sedi u ovu sobu ćuti i čitaj, a on ne zna da je pre toga obavljena dezinfekcija tog materijala. Kod parlamentarne kontrole neophodna je edukacija poslanika, to je ključno.
Vezano za taj detalj, bezbednosna provera, što ste naveli ovde, nije problem u proveri, to je tehničko pitanje, nego je pitanje podobnosti, da li je on podoban za taj posao? To je ključno. Provera je tehničko pitanje, od profila, ode se na teren, vidi se tamo od komšija ovamo-onamo, nego podobnost. Koliko suziti pitanje bezbednosne podobnosti za neke poslove? Da li je to daleko od političke podobnosti? Nije. I vi ne možete da uđete u vlast ako niste politički podoban član stranke. To je anomalija, kao što je anomalija u bezbednosti i toj podobnosti. Insistirajte na bezbednosnoj podobnosti, koja je to širina, koji je to opseg, koji su to poslovi gde zahtevate to? Razmete me, ne provera, ako se uhvatite za tehniku onda nećete znati šta je suština, tehnika će biti ovakva, ali ostaje pitanje podobnosti. Moja je samo sugestija za taj detalj. Insistirajte na podobnosti, a ne na proveri.
Ne znam da li je do sada bio ovakav jedan skup, sa temom – ljudska prava i agencije, odnosno službe bezbednosti. Ovo pitanje što su dvoje uvaženih kolega postavili nije zanemarljivo, to je prisluškivanje i praćenje od strane stranih službi. Ne ulazimo u vaš izvor podataka. Koje svetske službe rade prisluškivanje i praćenja? Kako zakon to reguliše? Nikako. Ako ga uhvatiš, on će da kaže diplomatski imunitet i ode. Same agencije služe državi. Ne znam da li znate jedan detalj, stanovnici EU u anketi su dali odgovore – šta ugrožava bezbednost čoveka? Znate gde su stavili kriminal? Na predposlednje mesto, a pod jedan – država. Država ugrožava bezbednost čoveka. Hvala vam.